Ugrás a fő tartalomra

2015. kedvencei / Favourites of 2015

2015 - ez már a harmadik ilyen összegző bejegyzésem. Annyira jó! :)
Az első év még igazán a tanuló időszak volt, sokféle alapanyaggal és gyakorlatszerzéssel. A második év már a mindenféle technikában tobzódásról szólt, minden szappanöntés egy új kihívást jelentett - hát azt nagyon élveztem. Emellett a szappanos kapcsolatépítés és új barátok szerzése okozott még sok örömet; volt egy "utazó szappanok" ismerkedős program, és egy szuper nyári szappantábor is.

A mostani év talán visszafogottabb, bár újdonságokban nincs hiány - próbálgattam új technikákat, rácsodálkoztam új módszerekre, felfedeztem új szappanos blogokat. Megpróbálom összeszedni a legfontosabbakat, hátha más szappanosok is kedvet kapnak hozzá, a szappant használó kedves ismerőseim pedig beleláthatnak kicsit abba, hogy mennyi ismeret, gyakorlás és kreatív figyelem is van egy-egy jól sikerült szappan mögött.

Köszönhetően annak, hogy a szappanok révén a gyógynövények, illóolajok iránti érdeklődésem komolyabbra fordult - a legbüszkébb arra vagyok, hogy idén sikeres természetgyógyász -fitoterapeuta vizsgát tettem, ami nagy dolog számomra. :) :) :)



A másik fontos és igencsak mérföldkőnek számító dolog, hogy Apukámtól kaptam egy s.k. szappanszeletelőt, amin hetekig agyalt és barkácsolt - de ennek hála azóta nincs girbe-gurba, eltérő méretű szappanszelet, minden vágás pontos és korrekt, ami tényleg minőségi előrelépés, KÖSZÖNÖM innen is! :) :) :)



Szóval idén is volt pár kedvenc - ami meg nem fért bele, megy a 2016-os bakancslistára!
A mintázós technikák közül a tavaszi szezonban a "Spinning swirl", azaz a "forgatós hullámminta" volt az egyik új, ami nagyon tetszett. (Egy készítős videót belinkeltem a nevéhez.) Készült nálam is, bodzavirágos változatban - nem túl kontrasztos színekkel, de azért a lényeg átjön.



A második nagyon szívem csücske minta a "Butterfly hanger swirl", ami jó ideje tetszett, de sokáig nem találtam meg hozzá a "know-how"-t. Persze most már sok-sok videó és leírás van, lehet szemezgetni akár SoapQueen-nél, vagy ez a videó a Handmade in Florida-tól, de nekem a legtöbbet a Creative soaps by Steso-n lévő blogbejegyzés segített, ahol végre rajz is szemlélteti a kanyargós minta útját.
A saját szappanjaim egészen jól sikerültek, ez egy nagyon szép és finom minta, érdemes ügyködni vele. Készültek "fekete pillangó" szappanok, és egy kellemes körömvirágos- selymes szappan is. 




Még egy nagyon egyszerű technikára bukkantam a Soap Techniques blogon, ötvözve a "pot swirl"-t egy  a célirányos öntési móddal, a végeredmény finom csíkozású, változatos szappanok. A technika a megelőző posztban szerepel, nálam pedig két színt használva így sikerült



Játszottam mindenféle pecsétekkel, nemcsak a saját logóval, hanem készítettem a diós szappanjaimnak külön pecsétet, illetve hobbi boltban vásároltam fából kivágott rátéteket mindenféle formában, valamint -hála a szappanos barátokkal való FB-csevegéseknek :) - elkezdtem én is kipingálni vízzel kikevert mica festékkel, amitől látványos lesz és igazán feldobja a szappant.










Volt még ötlet, meg kívánság az év során, melyek aztán nem teljesültek;
- készíteni "aleppo"-szerű szappant igazi babérolajjal (nem vettem, mert annyira drága szegény, így nem is sikerülhetett). 
- kitaláltam egy kecsketejes deluxe szappan receptet, ami azért érdekes próbálkozás, mert amióta szappant alkotok, kecsketejes sosem készült nálam. Most vettem két liter kecsketejet, adagokban lefagyasztva várja a sorsát mind. Hátha...
- ha eléggé összekapom magam és megalkotom hozzá a spéci célszerszámot, nekem is lesz egy adag keresztben csíkos pávamintás szappanom, mint amiről itt olvastam - mert ez is egy "must have it" darab szerintem.
- aztán próbálkoztam (volna) még a "tall&skinny shimmy"-vel, ami egy nagyon szép, látványos minta, hát az nem jött össze elsőre... :) -megy az újévi bakancslistára (BL)

- amire még valamikor készülök, a "Ghost swirl" Auntie Clara érdekes kísérlete nyomán - ahol a lúgoldat töménységét változtatva lesz saját anyagából mintás a szappanmassza. Ezért (is) kedvelem nagyon a hölgyet, hogy mindig kifundál valami érdekeset. 2015-ben erre semmi időm nem volt, de majd most... :) 
- és persze örök fejlesztési téma a szappan tökéletesítése, a minél nagyobb buborékos, krémes-habos szappan, ami persze elég kemény és tartós is. Találtam egy jó kis összefoglalót nemrégen buborék-teszt témakörben, a hogyan is alkossuk meg a vágyaink szappanát kérdésre keresve a választ. Mindenkinek ajánlom egy kis szakmai elmerülésre a Modern soapmaking weboldalt, hát van egy-két gondolatindító írás ott is.  

Azt hiszem, ennyi minden egy szappanklub éves képzési programja is lehetne, és egész jó kihívás nekem is. Szóval, hajrá 2016 - unatkozni az újévben sem fogok! 




Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Mosószappan recept / Laundry soap recipe

Mosás ügyében kész fejlődési vonalat jártam már be (nem biztos, hogy a végére értem még...), ahogyan a "mosószappan" cimkéjű bejegyzéseim mutatják. Jelenleg elégedett fázisban vagyok. Saját mosószappan, lereszelve, kiegészítve mosószódával, és szárazon (nem folyékony mosógélnek elkészítve) kerül a mosógép rekeszébe - vagy közvetlenül a ruhák közé szórva, sima ecetes öblítéssel, vagy ha hiányzik az illat, öko öblítővel. Fehér és színes ruháknál is nagyon szépen mos, általában 40-60 fok között megy a program. A történethez hozzátartozik, hogy több szappanos "kolléga" tapasztalata, gyakorlati tanácsai, mintadarabjai segítettek, akár interneten olvasva bejegyzéseiket, akár személyes üzenetváltás során - innen is köszönet nekik a sok segítségért! :) A mosószappanomat is hideg eljárással, kevesebb folyadékkal, tiszta zsiradékból, 0% superfat mutatóval, kevés illóolajjal készítem. (Lehet picit túllúgozni is pár százalékkal, 3-5 százalék bőven elegendő , a szappanka

Borotvaszappan 2.0. recepttel / Shaving soap 2.0 with recipe

Elfogy végre az első verziós borotvaszappan utolsó darabja is. Így eljött az alkalom, hogy továbbfejlesszem az eredeti receptet. A tapasztalatok alapján egy, az arcon szépen felhabosítható, jól kezelhető szappan volt, és a Párom bőre borotválkozás után igencsak ápolt, hidratált és puha lett. Ez szuper! :) Ami problémaként jelentkezett, a több hónapja tartó mindennapi használat eredményeképpen, az a megerősödött és gyorsabb borosta-növekedés. Ez már nem annyira... :( Ennek eredetét a szappanba beletett, jó sok ricinusolajban látom. Ezt már rögtön az első "tünetek" idején sejtettem, és most eszerint módosítottam a receptet, kihagytam belőle. A folyadék gyógynövény-főzete a rozmaring és kamilla mellett jó sok körömvirággal gazdagodott. Ápol, gyógyít, regenerál, igazi csodanövény. Tettem bele kevés fehér agyagot - azt gondolom róla, amellett, hogy tisztítja a bőrt, feltöltheti némi ásványi anyaggal, és mivel a leggyengédebb agyagként nevezik, még az érzékeny bőr is szer

Mézes kamilla-körömvirág szappan receptje / Honey Chamomille-Calendula soap recipe

A szappankészítő tanfolyam után a Mézes Kamilla-Körömvirág szappan volt az első, amit  otthon, egyedül elkészítettem, és azóta is az egyik legkedvesebb szappanom. Kinézetben van némi fejlődés... Pár gondolat, ami a készítés során a tapasztalataimból ered: mézes-méhviaszos szappanról van szó, így a túlmelegedés veszélye fennáll. A formába kerülés után a szappantömb felügyeletet igényel, a zselésedés és a túlmelegedési szakasz általában kb. 4-6 órával később kezdett jelentkezni (látszik a zselésedés, és enyhén fel is púposodik a massza közepe), ilyenkor az segített, hogy hűtőbe tettem, akár többször is 10-15 percre a tömböt, így próbálva szabályozni a hőmérsékletet. Ez eddig bevált.  gyógynövényt lehet a masszába keverni, friss állapotában (bár így bebarnul), szárított és őrölt formában csak nagyon keveset javasolnék. A második adagba például túl sok kamillát tettem, az illata remekül érződött, de használatkor kellemetlenül dörzsölte a bőrünket. Ha a tetejére kerül, szép